Ajdin Kamber: Nikada ne znate kako će se vaš sadržaj pozicionirati

Objavljeno:
 May 05

Novinar, snimatelj, fotograf i montažer. Freelancer. Ajdin Kamber je cijela redakcija u jednoj osobi. Svakodnevni rad na terenu i hiljade pređenih kilometara vodili su njegov objektiv do različitih motiva. 

Stock fotografiji pristupa kao prema stalnom poslu, svakodnevno ubacujuću svoje radove na više svjetskih platformi. Na Foto bazi se odmah istakao svojom aktivnošću i raznovrsnošću, pa i ne treba da čudi što smo mu postavili pet kratkih pitanja. Možda niste znali, ali svaka četvrta fotografija na Foto bazi je upravo njegova!

1.  Šta je potrebno da bi se fotografija izdvojila u moru drugih?

 U inostranstvu zaista postoji veliki broj agencija preko kojih autori nude klijentima svoje fotografije, video, muzičke, grafičke i druge usluge i to tržište je u stalnom porastu. Istovremeno se povećava i broj autora kao i sadržaja koji dostavljaju. Govorimo, doista, o milionima fotografija u samo jednoj kategoriji i u jednoj agenciji. S druge strane, nikada ne znate kako će se vaš sadržaj pozicionirati i kome će se svidjeti. To mi je fascinantno u svijetu stock agencija i njihovog sadržaja. Na primjer, znalo se dešavati da, po mom mišljenju, napravim savršenu fotografiju, koja nema mnogo konkurencije i za koju sam uvjeren da će biti dobro pozicionirana i dobro se prodavati, a u suštini, desi se suprotno, da ni nakon nekoliko godina, iako je postavljena na nekoliko agencija, ne bude nikada prodana. S druge strane, znao sam poslati nešto što sam smatrao lošim i nekvalitetnim i ta fotografija iznenađujuće dobro prođe. Sjećam se da sam postavio fotografiju lokve vode na asfaltu, koja nije tehnički ni zanatski sretno izvedena, ali je ipak jedna od najviše prodavanih koje sam poslao.

Foto: Ajdin Kamber

2.  Neki fotografi tvrde da je tržište prezasićeno. Kakvo je Vaše mišljenje?

Broj fotografa koji sarađuju sa stock agencijama, samim tim i sadržaja kojeg proizvode i postavljaju na servise je svakim danom sve veći. Govorimo o hiljadama fotografija koje se svakodnevno uploaduju na brojne servise za prodaju audio-vizuelnog sadržaja. Ali i u takvoj situaciji, sa dobrom idejom i realizacijom je uvijek moguće pronaći kupca. Sigurno da veća konkurencija svakom fotografu znači da mora uložiti malo više truda i kreativnosti, ali će u konačnici biti zadovoljan rezultatom pošto se u takvim okolnostima fotografi konstantno dodatno edukuju te usavršavaju svoje vještine. Jednostavno daju najbolje što mogu. I na svom primjeru jasno mogu vidjeti očigledan napredak poredeći početne radove i ove koje stvaram danas. 

Isto tako sam na početku razmišljao da ima previše sličnog sadržaja. I ovdje ću se poslužiti primjerima: ako na većim svjetskim agencijama pretražujete npr. mačke ili poslovnu osobu koja radi za laptopom, izbaciti će vam doista milione fotografija koje izgledaju odlično i pomislite da nemate šta tu da radite. Ipak, i na tako obiman sadržaj sam postavljao svoje fotografije i video radove te me iznenadilo da su i one našle svog kupca. Nikad ne znate kako će koji sadržaj proći i da li će se nekome svidjeti baš vaš rad. Čista je to lutrija, ali i nevjerovatna zabava i zadovoljstvo kada shvatite da uspijevate među tolikom konkurencijom pronaći svoje kupce. Ujedno, to je i svojevrsna potvrda vaše kvalitete, osjećate se vrijednim i samouvjerenim te shvatite da sve to što radite nije uzalud.  

Foto: Ajdin Kamber

3. S obzirom na to da ste neko ko ima veliko iskustvo, koje su tajne stock fotografije?

Čini mi se da je najvažnije ne odustati. U samom početku ide malo teže, ali i nisam imao prevelika očekivanja, pa je možda i to razlog što se i dalje bavim ovim. U početnoj fazi je ideja bila da pomalo ubacujem sadržaj i da kroz godinu dana zaradim za neki komadić foto opreme. Više mi je bilo zabavno i nisam očekivao previše. Na samom početku i nema toliko prodaje, ali se učite i shvatate kako sve funkcioniše, što se traži i gdje ste napravili grešku ili nešto dobro izveli. Vremenom je potražnja za sadržajem postaje sve veća, a samim tim i zarada pa sve ozbiljnije gledate na taj posao, a poznajem i dosta kolega koji su odustali od svojih poslova i posvetili se isključivo prodaji stock sadržaja i jako dobro žive od toga. Svako može pokušati i nema šta izgubiti osim nešto vremena, pa čak i na to vrijeme ne treba gledati kao na gubitak jer ste sigurno usvojili neka znanja i vještine. Na internetu ima mnogo sadržaja, savjeta i tutorijala, te je i tu moguće naći dosta informacija. Najbitnije je krenuti, ne očekivati previše u početku, pratite što se traži pa se usmjeravate u tom pravcu. 

Foto: Ajdin Kamber

4. Za koje svrhe Vam najčešće traže fotografije i kakve?

Primjetio sam da su u proteklih nekoliko godina mediji najčešći kupci fotografija i videa koje objavim na stock agencijama, a nešto manje su to marketinške agencije i drugi klijenti. Vrlo moguće da je to i zbog prirode mog posla, jer sam prvenstveno novinar-snimatelj, pa je dosta sadržaja kojeg nudim iz te oblasti. Dosta su tražene fotografije migranata, potresa u Hrvatskoj i Albaniji, sve vezano za pandemiju kononavirusa: npr. ljudi dok šetaju sa maskama, potom različiti proizvodni procesi, od proizvodnje, prerade do prodaje. Tako na primjer, tražen je cijeli proces proizvodnje hljeba, od oranja polja, preko sjetve, različitih stadija rasta žita u polju, transporta, mljevenja, pekarskih procesa do izlaganja ili prodaje hljeba na policama u trgovini ili pekari. 

Od početka godine do danas među pet najtraženijih su dvije fotografije izbjeglica i migranata u BiH i Grčkoj, automobil njemačke policije, toalet papir i listovi zelene salate. Zanimljivo je to pratiti jer baš bude raznovrstan spektar fotografija koje se traže. Također, u nekim agencijama možete pratiti gdje je kupljena fotografija pa je interesantano to kada vidite da će neko u Indoneziji, EU zemljama, Tunisu ili Kanadi koristiti vašu fotografiju ili video.  

Foto: Ajdin Kamber

5. Zašto biste preporučili Foto bazu drugim fotografima?

Fotobaza je prva napravila iskorak u BiH i ponudila svoje resurse autorima fotografija, ali i klijentima. Stock agencija je zaista potrebna u ovoj zemlji i vremenom će potreba za sadržajem rasti, posebno kada se bude više pažnje posvećivalo zaštiti autorskih prava. U svakom slučaju, na dobitku će biti svi: autori, Fotobaza, kao i mediji i drugi korisnici usluga.

Fotografi koji žele sarađivati sa Fotobazom će imati priliku predstaviti svoje radove, moći će razmjenjivati iskustva sa drugim autorima, imati će priliku steći ili usavršiti dosadašnje iskustvo u radu sa stock agencijama i pri tome će imati priliku i zaraditi. Koliko će biti uspješni zavisi od drugih kolegica i kolega i kvalitete sadržaja koje su oni postavili, a oni su im na neki način konkurencija, ali i od potrebe tržišta za takvim fotografijama. 

Sigurno je da se radom sa stock fotografijama svaki autor dodatno usavršava, podiže standarde i daje ono najbolje što zna i umije. To znam iz prve ruke i iz svog iskustva, jer primjetim koliko se kvalitet sadržaja poboljšao od onih početnih radova do ovih današnjih. I da, zarazno je. Kada krenete sa objavama i nakon što počnu prve prodaje i objave vaših sadržaja u brojnim svjetskim medijima ili agencijama, onda je gotovo nemoguće stati.